• 11 december, 2023

Gör en sak i taget – Multitasking fungerar INTE

Gör en sak i taget – Multitasking fungerar INTE

Gör en sak i taget – Multitasking fungerar INTE 1000 1000 Michael Alphov

Har du någonsin känt dig som en mästare på multitasking, jonglerande med flera bollar samtidigt? Det är något som ofta efterfrågas i jobbannonser, men vad säger egentligen forskningen om detta? Spoiler alert: Det är inte så effektivt som vi lurar oss själva att tro…

Hur många saker kan man göra samtidigt? Vore det inte grymt bra att kunna göra två saker samtidigt med kvalité? Tyvärr är forskningen väldigt tydlig gällande multitasking och det är att det inte fungerar. Hjärnan löser inte detta utan vi tappar istället effektivitet, kontroll och börjar bygga på stressberget. Att multitasking leder till att vi blir splittrade och att alla ”hopp” mellan uppgifter och varje avbrott kommer med en kostnad som du får betala. Det som kändes bra blir nu något som definitivt inte är bra säger exempelvis Dr Sahar Yousef – forskare i kognitiv neurovetenskap på Berkely.

Vad ska vi då göra istället för att skapa en produktiv arbetsdag utan multitasking?

Det finns massor av smarta knep för att skapa bra rutiner istället för multitasking och här kommer fem smarta knep som fungerar;

  1. Tänk block istället för ständiga hopp. Jobba i fokuserade tidsblock på en specifik uppgift innan du tar dig an nästa. Hur långa blocken ska vara? Mellan 15-90 min är ett bra riktmärke.
  2. Sätt egna regler för hur ofta du måste hantera dina inkorg och ”stäng ned” desamma mellan dessa block. Att du redan stängt av alla notiser tar jag för givet…
  3. Använd din kalender som en kompass för att guida dig genom dagen, där du planerar inte bara möten utan även dina viktigaste arbetsuppgifter.
  4. Prioritering är en  superkraft – undvik att bli händelsestyrd genom att alltid fråga dig själv när saker dyker upp: Är det viktigt? Tar det mig närmare mitt mål? Om svaret är ja, så är det viktigt och ska hanteras.
  5. Jag gör sen fungerar  inte! När är sen? Om du svarat ja på på punkt fyra så är nästa viktiga frågeställning NÄR istället för att tänka ”sen”. När = möjlighet till planering i din kalender eller att göra-lista och plötsligt finns det med i din plan. En enorm skillnad.

Så, för att undvika multitaskingfällan och istället börja ta makten över  din egen tid gäller att börja göra annorlunda. Vänta inte, gör de ändringar du behöver göra!