• 3 februari, 2017

5 dåliga vanor som du ska sluta med omedelbart

5 dåliga vanor som du ska sluta med omedelbart

1024 683 Michael Alphov

Vad är egentligen effektivitet och vad är egentligen effektivt? Det finns massor av svar på frågan men någonstans handlar det, till slut, om att det finns saker som ska göras på ett smart sätt för att mål ska uppnås. I veckan som gått har jag startat upp tre olika utbildningar med nya grupper och pratat mycket om vanor och (o)vanor vilket också är dagens bloggämne. Det intressanta är att de allra flesta vet hur man borde göra och framförallt, vad man inte borde göra men ändå sker ovanorna  gång på gång. I denna post har jag listat 5 dåliga vanor om du borde sluta med omedelbart för att få mer gjort av rätt saker.

1. Sluta säg ja till allting som kommer i din väg!

Du ska, så klart, vara hjälpsam, en lagspelare och ställa upp om en kollega har problem men inte alltid och omedelbart. Du kommer uppfattas som oerhört hjälpsam men det som även sker är att sker du egentligen borde ha gjort kommer inte att bli gjort. Att alltid säga ”ja” till alla andra är detsamma som att alltid säga nej till dig själv.

2. Sluta kolla dina mail hela tiden!

Du är med stor sannolikhet inte anställd för att kolla på dina mail 24/7. Ändå är detta precis vad många gör dag ut och dag in. Bestäm antal gånger du behöver öppna inkorgen och håll dig till det. Du kommer bli förvånat hur väl det kommer att fungera och hur mycket tid du kommer få till att göra saker om betyder något på riktigt. Tips om effektiv mailhantering hittar du här. 

3. Sluta kolla på dina sociala media hela tiden!

Ingen är på Facebook men alla är på Facebook. Ingen säger att de kollar på sociala media under arbetsdagen men ändå rasslar det in likes etc. på alla inlägg. Självklart kan man kolla till sin sociala kanaler men det är ofta läge att dra ned på antal tillfällen.

4. Sluta med multitasking!

Du kan bara göra en sak åt gången om du vill ha ett bra resultat. Du vet detta. Jag vet detta. Alla vet detta men ändå är multitasking en av de stora anledningarna till både stress och förhalning av arbetsuppgifter. Gör om och gör rätt!

5. Sluta delta i möten som inte leder någonstans!

Säg nej till alla möten utan syfte och mål. Kalla inte till möten utan syfte och mål. Ifrågasätt allt som inte fungerar när det kommer till ineffektiva möten. Tips på effektiva möten hittar du här. 

Jag kan personligen bli bättre på nummer 1 och fyra men de andra har jag jobbat aktivt på att förbättra vilket också har skett.

Känner du igen dig dig i dessa ovanor eller har du kanske något annat som du behöver sluta med?

Ha en fortatt bra fredag!

-Michael