• 13 september, 2016

#Mailskolan | Avsnitt 1: Ska mailet skickas överhuvudtaget?

#Mailskolan | Avsnitt 1: Ska mailet skickas överhuvudtaget?

#Mailskolan | Avsnitt 1: Ska mailet skickas överhuvudtaget? 1024 1024 Michael Alphov

Idag skickas oerhörda mängder mail under ett dygn. Senaste undersökningen jag fick ta del av visade på att 2,6 biljoner mail skickas under ett dygn runt om i världen. Det innehär 2,4 miljoner mail per sekund! Oerhörda mängder alltså. Värt att nämna i sammanhanget är att 2009 skickades 1,4 biljoner mail under ett dygn så utvecklingen är kraftigt trots att man pratar om att mail ersatts med andra och snabbare kommunikationssätt.

Därför att mailskolans första tips snarare en fråga: Ska mailet skickas överhuvudtaget? Finns det bättre sätt att kommunicera på i just detta fall? Jag tänker på exempel som:

  • Behöver saken diskuteras så passar inte mail speciellt bra.
  • Kan saken/ämnet/budskapet missförstås passar mail inte speciellt bra.
  • Är det kritik och tuff feedback passar mail inte överhuvudtaget.
  • Är det dåliga nyheter passar mail inte överhuvudtaget.
  • Krävs det ett snabbt svar passar mail inte överhuvudtaget.

I alla exempel ovan så passar andra sätt att kommunicera bättre än att maila men ändå envisas vi med att fortsätta maila för att det är så ”enkelt”. Svårigheten med alla exempel sammanfattas bra i den kommunikationsmodell som forskare Albert Mehabarian på UCLA kommit fram till: 

  • 55% av kommunikationen sker genom kroppsspråk/ansiktsuttryck.
  • 38% av kommunikationen sker genom betoning & tonläge.
  • 7% av kommunikationen sker genom själva budskapet.

Det innebär att du som avsändare av information måste avgöra hur du bäst ska kommunicera med dina mottagare för att det ska bli den effekt som du vill och önskar. Bara genom att tänka efter tror jag att du kommer skicka mindre antal mail för att istället använda andra kommunikationsvägar som möten och 1-1 samtal när det passar bättre. Det kommer göra att de mail som du verkligen skickar kommer vara både färre, mer genomtänkta och anpassade vilket kommer öka kvalitén istället för att du är med och enbart ökar kvantiteten. Vi har alla ett ansvar över vårt eget mailbeteende helt enkelt. 

Lycka till!