• 27 april, 2018

En gång för alla, vad är effektivitet?

En gång för alla, vad är effektivitet?

1024 1024 Michael Alphov

Stress, press, jobba snabbare, mindre resurser, övertid, alltid tillgänglig, ingen semester, inga (fika)pauser, ingen förberedelse, ingen planering, ingen struktur, reagerar på allt som händer direkt, ständigt dåligt samvete för allt som inte blivit gjort, ständigt dåligt samvete för att inte hinna med det som är viktigt……

Hur känns allt ovan? personligen så knyter det sig i magen och jag tänker på hur dåligt man skulle må om man hade en situation som beskrivs ovan?  Jag tror inte ens att man behöver ha ”alla bekymmer” utan det räcker med vissa delar av det som beskrivs ovan för att det ska bli oerhört jobbigt att fokusera för att kunna prestera men framförallt blir det svårt att må bra.  

Vad är då effektivitet? 

Frågan kommer ofta till mig och ganska ofta brukar jag beskriva vad effektivitet inte är. Bakvänt, jag vet, men ibland är det lättare att göra tvärtom för att göra så det blir rätt. Det jag brukar beskriva är det som står i ingressen men med ett inte framför; effektivitet är inte att stressa, inte att alltid var under press, att inte ha resurser, att inte ha semester, att inte ta pauser osv. 

Effektivitet för mig är att få chansen och att ha möjligheten att presentera så bra som möjligt. Att får chansen att må så bra som möjligt. Att få chansen att utvecklas samtidigt som man får rätt saker gjorda. Effektivitet är, helt enkelt, att rätt person gör rätt saker på rätt sätt med rätt resurser vid rätt tillfälle.

Allt detta är oerhört enkelt i teorin men svårare i vekligheten men långt ifrån omöjligt. Låt oss, därför,  en gång för alla enas om att effektivitet är något bra, något positivt och något som faktiskt kommer påverka oss på ett bra sätt. 

 Nu ser vi tillsammans till att skapa sunda men effektiva arbetsmiljöer!

 -Micke 

Ps. Som bonus kan du här  ladda hem min sammanfattning av det personliga ledarskapet kallad  ”Du ansvarar över ditt eget beteende”