• 7 juni, 2019

Aktiv eller produktiv, vart hamnar du?

Aktiv eller produktiv, vart hamnar du?

1024 1024 Michael Alphov

Aktiv, man måste vara aktiv har du säkert hört massor av gången och du kanske tillhör kategorien som har ett oerhört högt tempo på jobbet? Du hoppar från den ena uppgiften till den andra och är delaktig i det mesta som sker i aktivitetsväg på firman? Är du den kollega man frågar om hjälp mest hela tiden? Kanske känner du att dagarna är alltid fyllda med aktiviteter och att tiden räcker aldrig till…..

Många personer har tyvärr fastnat i aktivitetsfällan dvs. myten att aktivitet alltid är något bra. Missförstå mig rätt, aktivitet är bättre än passivitet men det handlar ju egentligen om rätt sorts aktivitet.

Det kan ju vara så att dina aktiviter är fel aktiviteter 

Vore det inte fantastiskt om de saker-/uppgifter du väljer att lägga din tid på alltid leder dig mot dina uppsatta mål istället för att, ibland, enbart vara ”aktiviteter” som förmodligen också alltid uppfattas som de är bråttom? Det kanske till och med är så att du kommer längre bort från dina mål pga. de aktiviter som du gör fast du egentligen inte ens borde göra dem?

Det gäller att tänka efter  före 

Min uppmaning till dig är att tänka efter ”före” nästa gång du sätter igång med en ny aktivitet eller slentrianmässigt säger jag till chefen-/kollegan när de frågar om du kan göra en uppgift.

Dessa två kontrollfrågor räcker ofta fint för att hålla sig på rätt kurs:

  1. Kommer uppgiften att ta mig och verksamheten närmare målet eller blir det bara ytterligare en aktivitet som tar tid och kraft?
  2. Är jag rätt person för uppgiften eller ska den göras av någon annan?

Självklart ska man hjälpa varandra och vara en lagspelare men de bästa lagen består av massor av individer som gör det de är proffs på och på så sätt blir helheten världsklass! Slutorden är att desto bättre du prioriterar, desto mera produktiv kommer du vara med RÄTT aktiviter! 

Ha en fortsatt skön fredag!

-Michael