• 3 juni, 2024

Aktiv eller produktiv, vart hamnar du?

Aktiv eller produktiv, vart hamnar du?

Aktiv eller produktiv, vart hamnar du? 1000 1000 Michael Alphov

Aktiv, man måste vara aktiv har du säkert hört massor av gånger och du kanske tillhör kategorien som har ett oerhört högt tempo på jobbet? Du hoppar från den ena uppgiften till den andra och är delaktig i det mesta som sker i aktivitetsväg på firman? Eller är du den kollega man frågar om hjälp mest hela tiden? Kanske känner du att dagarna är alltid fyllda med aktiviteter och att tiden räcker aldrig till…..

Den dolda fällan av ständig aktivitet

Många har fastnat i vad jag kallar för ”aktivitetsfällan” – myten om att aktivitet alltid är något positivt. Missförstå mig inte, aktivitet är bättre än passivitet, men det handlar om att engagera sig i rätt typ av aktivitet. Det är lätt att fastna i fel aktiviteter, vilket kan vara kontraproduktivt.

Är dina aktiviteter rätt aktiviteter?

Tänk om alla uppgifter du väljer att lägga din tid på faktiskt leder dig närmare dina mål? Ibland verkar det som om ”vi har fullt upp med att ha fullt upp” vilket gör att vi missar att fråga oss själva om det vi gör verkligen är nödvändigt. I själva verket kan vissa aktiviteter föra oss längre bort från våra mål. Inte alls bra.

Tänk efter före (ganska logiskt men ändå missas det ofta)

Min uppmaning till dig är att tänka efter före nästa gång du börjar på en ny uppgift eller slentrianmässigt svarar ”ja” när chefen eller en kollega frågar om hjälp. Här är två enkla kontrollfrågor som kan hjälpa dig att hålla kursen:

  1. Kommer denna uppgift att ta mig och verksamheten närmare våra mål, eller är det bara ännu en aktivitet som stjäl tid och energi?

  2. Är jag rätt person för uppgiften, eller bör den utföras av någon annan?

Bli en mästare på prioritering OCH delegering

Självklart ska vi hjälpa varandra och vara lagspelare, men de bästa lagen består av individer som gör det de är bäst på. Genom att prioritera rätt kan du inte bara bli mer produktiv, utan även se till att du ägnar dig åt aktiviteter som verkligen gör skillnad. Precis samma sak ska gälla för alla av dina kollegor.

Det blir både bättre och roligare så. Hur tänker du i frågan? 

-Michael