• 4 maj, 2018

Därför ska du sluta att förhala

Därför ska du sluta att förhala

1024 1024 Michael Alphov

Förhalningsbeteende, ”skjuta upp”, jag gör det sen. Ja, kärt barn har namn. Eller, så speciellt kärt är det väl inte baserat på vilka konsekvenser som beteendet ofta leder till.  Just att ha ett beteende av att förhala är en av de enskilt största tidstjuvarna för  Svenska tjänstemän och leder till en massa bekymmer som missade deadlines, dåligt samarbete mot kollegor och en stressad tillvaro….

Istället för att göra en lång lista över vad förhalningsbeteendet leder till så vill jag vända på det hela Så nedan kommer 9 sköna vinster med att bli bättre på att sluta förhala, fatta beslut om nästa åtgärd FÖRSTA gången du tar i den nya informationen samt att verkligen göra det du lovat.

1. Du kommer att få mer gjort

Istället för att förhala och tänka på att du borde göra uppgiften som kommer du att istället att planera in när du ska göra uppgifterna och sedan göra det du bestämt = mer gjort

2. Du kommer nå mer avslut

Alla uppgifter som är prioriterade och planerade att genomföras ska drivas mot ”delavslut” eller slutgiltigt avslut. Reflekterar man över vad som ”ofta blir kvar” så är det ofta det sista, kanske tråkiga, i en uppgift som inte blir gjort. Jag tänker på dokumentation, slutsummering, arkivering etc. och sanningen är ju den att uppgiften inte är klar förrän även detta moment är avklarat.

3. Du kommer att komma snabbare till målet

Med ett mindre antal ”jag ska bara” till andra uppgifter som du inte borde göra nu eller kanske inte alls kommer du nå dina mål i snabbare takt. Fokus på rätt saker är nyckeln istället för att förhala.

4. Du kommer besegra dina känslomässiga Mt. Everest

Visst är det så att känslan gällande vissa uppgifter är precis som om du skulle bestiga världens högsta berg? En ”det går aldrig känsla” kan lätt komma smygande och då är det ofta lockande att välja att förhala. Gör istället så här: se över din uppgift och fokusera på att hitta vart du kan börja. Börja och glöm inte att ett litet steg är också ett steg och helt plötsligt är du igång med uppgiften.

5. Du kommer att spara-/frigöra tid

Ett vanligt förhalningsbeteende för många personer är att de ”tittar” på nya mail, papper etc. flera gånger om utan att egentligen göra något mer än att titta. Istället för att förhala ska du ta beslut om nästa åtgärd, planera när och sedan gör du uppgiften när det är dags.

6. Du kommer att spara energi

Alla dina, förhalade, s.k. surdegar påverkar dig mer än vad du ofta tror. Varje gång du ser eller tänker på uppgiften x, som inte blivit gjord, så kommer det ta både tid och energi från dig. Motivationen minskar och detta kommer med stor sannolikhet at påverka resten av ditt beteende och humör.

7. Du kommer att spara andras tid

Om du minskar din ovana av att förhala så kommer det vara större sannolikhet att du håller vad du lovat och levererar i tid eller kanske till och med för tidigt. Du kommer på så sätt hjälpa andra frigöra tid då de slipper ”jaga” dig gällande saker som du redan borde gjort.

8. Du kommer att spara andras energi

Du sparar inte bara andras tid genom att leverera i tid utan också deras frustration och energi. Tänk efter själv hur du tänker och agerar när ”folk” inte gjort vad de lovat. Du tvingas ”ligga på” och följa upp vilket innebär att du tar tid från det du egentligen borde göra.

9. Du kommer att att må bättre

Du kommer slippa ha ett dåligt samvete för allt du tänkt göra eller redan borde gjort. Kom ihåg att du inte kommer hinna göra allt och vara med i alla konstellationer. Det är helt OK att säga nej och prioritera bort uppgifter förutsatt att du istället väljer att göra något som är viktigare. Kom dock ihåg att meddela dina beslut till de om är berörda direkt och inte ”sen” för det blir ofta försent.

Nu kör vi mot ett minskat förhalningsbeteende!

-Michael