Just Do It – sportvarumärket Nike´s världsberömda slogan känner de allra flesta till och jag vill påstå att samma slogan även kan användas inom både produktivitets- och ledarskapsområdet.
Mannen bakom dessa ikoniska ord är Dan Wieden som var en grundarna för PR-byrån Wieden och Kennedy. Han låg även bakom massor av framgångsrika kampanjer för varumärken som Old Spice, Procter and Gamble och Coca Cola. Dock var det när han fick uppdraget för Nike, det då lilla sportföretaget, från Oregon i USA som hans karriär tog verklig fart. Uttrycket, Just Do It, som lanserades 1988, satte sig” omgående i och fick extra draghjälp av lanseringen av Air Jordan 3, Air Trainer 1, och Air Revolution – tre av Nike´s största succéer gällande skor någon sin. Resten är som man säger, historia.
Inspirationen till de berömda orden fick Dani Wieden från ett makabert håll. Han hade nämligen läst om den dödsdömd fånges sista ord innan han skulle avrättas och de var: ”You know, let’s do it.”
Vad gjorde då Dan Wieden? Ja, han formulerade om det frasen till Just Do It och Nike´s chefer insåg direkt att detta kommer att fungera.
Vad har då detta med produktivitet ledarskap att göra?
Massor, verkligen massor. Ja, inte Dan Wieden och storyn bakom Just Do It utan uttrycket som sådant. Alldeles för ofta skjuts saker upp. Det väntas och det tvekas. De ska göras nya analyser och nya utredningar. Nya möten ska bokas och nya personer ska involveras. Ibland är det givetvis rätt men väldigt ofta skulle de allra flesta må bra av mycket mer ”Just Do It” i sina liv!