• 25 maj, 2018

Verb gör skillnad för din planering

Verb gör skillnad för din planering

Verb gör skillnad för din planering 548 724 Michael Alphov

Ett enkelt men väl fungerade tips gällande smarta rubriker i din att göra-lista och kalender är att tydligt skriva vad du ska göra med dina inplanerade uppgifter. Det jag menar är att istället för att skriva ”offert” när du bokar in en tid i din kalender så skriver du ”Skriv offert till företaget x gällande x” i din rubrik. Om du bara skriver ”offert” kan det betyda mycket och är inte speciellt tydligt. Det kan ju vara ganska lång tid mellan planering och verkligt genomförande vilket innebär att du inte alltid kommer ihåg hur du tänkte när du planerade.

Gällande din din att-göra lista är det bara att köra samma metod. När jag kollar i min egen att göra-lista, för idag, så börjar de fem första punkterna med följande: 

-Ring..

-Skriv..

-Ändra..

-Regga..

-Följ upp..

När jag kollar in min kalender och de planerade saker jag har i veckan så hittar bland annat; packa material till utbildningen x, förbered möte med företaget x, Skriv artikel till nyhetsbrevet – (underlag finns i mappen x) etc. Vissa av sakerna är det många veckor sen jag planerade in och ska jag vara helt ärlig så kom jag inte ens ihåg att jag skulle göra några av uppgifterna just denna vecka. 


Summeringen blir att genom att vara mer specifik när du planerar så kommer du minska din ”ställtid” då din lista och kalender blir tydligare och ett bättre stöd. Detta gör att det är otroligt enkelt att verkligen göra uppgifterna istället för att fundera på vad du egentligen menade när du planerade sakerna.

Lycka till! 

-Michael

”Vill du ha skillnad måste du göra skillnad”