• 26 september, 2022

Planering handlar om att räkna

Planering handlar om att räkna

Planering handlar om att räkna 1024 1024 Michael Alphov
Svårt att få tiden att räcka till? Blir kalendern alltid (över)full vecka efter vecka och en känsla av att inte räcka till börjar infinna sig?
 
Ni/vi som varit där vet att det inte är en speciellt skön känsla. Inte på något sätt. En bra knep för att komma till rätta med ”problemet” med en överbokad kalender är lika logisk som enkel.
 
– Du måste börja att räkna ALL din tid på riktigt.
 
Har du 40 timmar till förfogande varje vecka är det bara att utgå från det och sedan minska siffran med allt du bokar in i din kalender och ja, du måste räkna allt och dina uppgifter passar alltid i något av följande 4 block:
 
1) Återkommande rutiner som kan vara inkorgen, uppdatera CRM, attestera fakturor, ringa korta samtal, fika och följa upp saker. Helt enkelt allt som blir kvar till imorgon om du inte gör det idag.
 
2) Oförutsett/Oplanerat som kan vara alla avbrott från telefonen och kollegor gällande saker du inte tänkt att göra idag men ändå måste göra. Här ligger även alla avbrott som du själv ställer till med…
 
3) Planerande möten och utbildningar som finns inbokade din kalender.
 
4) Eget planerat arbete som är alla dina ”vanliga” arbetsuppgifter och det är givetvis olika beroende på vad du jobbar med men exempelvis: projektarbete, ekonomi, ledarskap, förbereda möten, strategi etc.
 
När du vill ha koll så gäller det att räkna, räkna och åter räkna.
Var ärlig mot dig själv och att hamna på minus är inte ett hållbart alternativ.
Inte heller att lägga på timmar varje dag för att inte hamna på minus…
 
Hur tänker du gällande att räkna din tid för att få den att räcka till?