• 30 maj, 2019

9 tips för att sluta förhala

9 tips för att sluta förhala

9 tips för att sluta förhala 1024 1024 Michael Alphov

Förhala. Prokrastinera. Skjuta upp. Kärt barn har många namn…..eller kärt och kärt. Det är väl snarare så att förhalningsbeteende ofta är ett stort problem och en anledning till att du inte får gjort det du verkligen vill och borde få gjort. När man börjar att titta på varför olika människor förhalar så är det svårt att hitta EN gemensam nämnare, utan det finns ofta massor av olika anledningar och (bort)förklaringar varför saker som borde varit gjorda inte blivit gjorda. Det är till och med så att hjärnan gillar att förhala. Att ta den enklaste vägen ut istället för att lösa utmaningar och problem är ett vanligt scenario hos oss människor, så ibland får vi vara snälla mot oss själva när vid hamnar i förhalningsbeteende. Men oavsett detta så gäller det att hitta lösningar för att motverka det hela. 

Därför har jag gjort en lista på massor av smarta lösningar som jag har snappat upp under åren och som jag vet fungerar i praktiken. Jag tänker att det är ett smörgåsbord av lösningar där du kan välja och vraka för att hitta det som passar just dig. Det enda du inte ska göra med denna lista är att förhala att bestämma vilken-/vilka lösningar som passar dig bäst! 

#1 Dela uppgiften i mindre och hanterbara bitar 

Stora uppgifter behöver delas upp i mindre bitar. Dela, stycka, bryt ned och bryt isär dina stora uppgifter så kommer det vara massor av små uppgifter som du kan avsluta istället för ett mentalt Mt. Everest.  

#2 Se till att ha förutsättningar på plats för att göra uppgiften när du ska göra uppgiften 

Det ska inte finnas något motstånd när du ska göra uppgifter. Material ska vara på plats etc. Det är som om du ska klippa gräsmattan men måste måste börja med att köpa en gräsklippare varje gång och när du köpt den måste du köpa bensin. Jag tror du fattar poängen. 

#3 Börja med dina svåra uppgifter 

Svåra saker blir inte lättare för att du inte börjar. Det blir istället tvärtom då de ”ligger med” hela tiden som ett dåligt samvete. Ta den berömda tjuren vid hornen och kör! 

#4 Fokusera på vilka konsekvenser du kommer att få om du inte gör uppgiften 

Deppigt att fokusera på dåliga konsekvenser och rädsla men sanningen är den att det kan vara den största motivation till att göra uppgifter. Vad kommer helt enkelt att hända eller för den delen, inte hända om du inte gör det du planerat göra? Är du beredd att betala priset? 

#5 Kör i 10 minuter – bara 10 minuter 

Om uppgiften, trots alla tips om att dela upp den i mindre bitar, skulle kännas ”omöjlig” kan du testa att förhandla med dig själv om att arbeta med uppgiften i 10 minuter. Tio minuter är inte mycket men mer än ingenting. Ett par upprepningar av 10 minutersregeln och du är igång och vem vet, kanske klar med det du förhalat? 

#6 Jobba med uppgifter i block och ta pauser mellan varje block 

Detta är en av mina personliga favoriter och det sätt jag driver de mesta av mina admindagar. Jag sätter upp ett mål med hur många block jag ska hinna med under dagen och varje block brukar vara antingen 20 eller 30 minuter. Under denna tid är det fokus och arbete som gäller men mellan ser jag till att ta raster på mellan 5-15 minuter. Pomodorometotoden kallar en del det vilket spelar mindre roll. Jobba i block är vad det handlar om. 

#7 Sätt egna deadlines 

Jag träffar, i princip, varje vecka personer som säger att de arbetar bäst under press vilket bara är förtäckt förhållningsbeteende enligt mig…

Rådet till alla dessa personer är att sätta egna deadlines på alla uppgifter där det saknas och när de plötsligt har något att tävla emot så händer det saker. 

#8 Ta bort alla distraktioner 

Stäng av alla signaler och notiser. Stäng ned webben och plocka undan på din arbetsplats. Ta bort allt, och då menar jag allt som kan locka in dig i förhalningsträsket. 

#9 Inse att allt inte behöver vara perfekt 

Jag pratar om den kraftfulla 80/20 regeln formellt kallad Paretos lag. Den är så oerhört intressant att vi till och med släppt ett poddavsnitt i ämnet som du hittar här

Vad innebär då Paretos lag? Enkelt förklarat kan man säga att du kan få ett 80% resultat med 20% tidsinvestering för man menar att de sista 20% av resultatet kostar 80% av tiden för att göra uppgiften. Visst är det så att du skjutit upp uppgifter bara för att de känns oerhört stora och komplexa? Hade det räckt med ett 80% resultat? För vissa uppgifter kommer svaret vara ja och detta kommer hjälpa dig att inte förhala just dessa uppgifter. Är uppgiften stor och komplex så går du tillbaka till steg 1 i denna guide. 

Det jag vill skicka med dig till sist är att du är nyckeln till framgång även i detta så fundera på vad du brukar skjuta upp, varför detta sker och vad just Din lösning är för att sluta förhala. 

-Michael

”You may delay, but time will not” – Benjamin Franklin