• 4 april, 2022

Tror du också att du jobbar bäst under press?

Tror du också att du jobbar bäst under press?

Tror du också att du jobbar bäst under press? 1024 1024 Michael Alphov

Hur är det för dig? Jobbar du bäst under press eller tror du bara att du jobbar bäst under press? Säger du samma mening till dig själv när du, än en gång, skjutit upp en aktivitet och nu måste stressa igenom densamma i sista minuten? Hur känns det? Hur blir kvalitén? Vem försöker du att lura? 

Givetvis finns det alltid två sidor av ett mynt och någon form av deadline är oftast bra för oss människor men det är inte detsamma som att göra allt i sista minuten.

Hur kan man då göra

1. Krossa stora stenar till små stenar

Stora uppgifter har en tendens att skjutas upp för att de är just stora uppgifter. Var ska man börja är inte helt självklart och det är då lättare att tänka att man börjar sen istället. Eller i morgon. Eller i nästa vecka och plötsligt har tiden gått.

2. Sätt egna deadlines

Utmana dig själv genom att sätta egna deadlines på när de olika delarna/”småstenarna” av uppgiften ska vara klart. Detta är ett oerhört framgångsrikt sätt att få stora saker och uppgifter gjorda.

3. Börja, bara börja!

Den stora stenen är delad i mindre delar och du har satt dina deadlines så NU är det bara att börja. Starta med det du ska göra och plötsligt har uppgiften gått från att vara något du ska göra till någon du håller på med vilket är en stor skillnad. Inte minst mentalt.

Vad blir då resultatet?

Mindre stress, mindre slarv och bättre kvalité. En känsla av kontroll och en leverans i tid som både känns bra i magen och i hjärnan är förhoppningen.

Testa, du har allt att vinna på att börja i tid och att sluta lura dig själv att du jobbar bäst under press.

-Michael