• 21 november, 2022

Vem bestämmer över din inkorg?

Vem bestämmer över din inkorg?

Vem bestämmer över din inkorg? 1024 1024 Michael Alphov

Vem bestämmer över din inkorg egentligen?

Bestämmer din inkorg över vad du prioriterar och när du prioriterar uppgifter?

…eller är det så illa att ingen egentligen bestämmer över din inkorg utan den är en ”tillflykt” mellan alla sina möten och arbetsuppgifter?

…eller är det kanske ännu värre, inkorgen är din mentala snuttefilt som du ”flyr” till när du är uttråkad?

…eller det västa av allt, du ”flyr” till inkorgen ÄVEN när du håller på med dina viktigaste och mest prioriterade uppgifter?

Känner du igen dig är det hög tid att ändra beteende för vi kan nog alla vara överens om att detta inte är det smartaste sättet att arbeta. Det kommer leda till fel prioriteringar eller inga prioriteringar alls om vi ska prata klarspråk. Det kommer leda till stress då saker kommer uppfattas som bråttom fast de inte är bråttom.

En onödig situation om du frågar mig.  

Hur ska man då tänka och agera?

Du behöver bestämma hur ofta, hur länge och när på dagen det passar att öppna inkorgen. Är det 3 gånger, är det 4 gånger eller är det 5 gånger eller vad är rätt för just dig? När du väl öppnar inkorgen är en bra tumregel att alltid fokusera på att besluta gällande nästa åtgärd på varje mail.
Ska Du göra något? Kan och måste du göra det direkt eller är rätt dag att göra uppgiften en annan dag? Om idag inte är rätt dag så gäller det att planera in det som ska göras i att göra-listan eller i kalendern. Min ”regel” är att allt som tar under 15 min hamnar i att göra-listan och allt som tar mer tid hamnar i kalendern.
Ska någon ANNAN göra uppgiften är det vara att delegera direkt och skapa sedan en uppföljningsaktivitet i att göra-listan på den dag du ska följa upp att det blivit gjort.
Ska INGEN göra något så är det bara kasta eller spara på rätt ställe som gäller.
Med ett arbetssätt som ovan så kommer din inkorg vara tom efter varje gång du varit inne i inkorgen och beslutat gällande det som fanns där. Du kan nu fokusera på att göra det DU planerat in i att göra-listan eller i din kalender.

 

Det bästa av allt? Det är numera DU som bestämmer även över inkorgen.