Nu är det dags att summera första halvåret 2009. Det har på alla särr varit ett annourlunda halvår för de flesta.
Du kan trotsallt ställa dig frågan om det blev som du hade tänkt dig? sålde du tillräckligt, är projekten avslutade? har du påbörjar allt du skulle? känns det som du har kontroll på jobbet och hemma?
För att verkligen göra någon skillnad införnästa halvår så kommer här sju tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig:
1. Vad väntar du på?
– se till att vara proaktiv istället för reaktiv! det är inte speciellt sannolikt att din produktivitet kommer ändras av en slump! det handlar om att ta tag i situationen själv!
2. Skaffa en metod för att jobba smart som håller i längden!
– det finns med stor säkerhet personer i din närhet som kan hjälpa till till utveckling genom att lära ut sina bästa tips. Givetvis finns också vi med våra träningar för att tillhandahålla metoder som håller år efter år. Oavsett vad du väljer att göra så se till att starta snarast!
Ett enkelt tips jag kan dela med mig av är att sluta skjuta upp beslut! får du något nytt i ”din hand” så tänk inte jag gör det sen utan fatta beslut om nästa åtgärd! sen kan också uttalas att man blir sen med uppgiften vilket ofta leder tilll stress och brister i kvalitén.
3. Lär dig dina verktyg!
– många som jag tränar idag kan inte använda sina verktyg på bästa sätt. Jag tänker på Outlook, Lotus Notes, CRM system, Officepaketet etc. Detta leder till stort slöseri med tid som kunde använts till något viktigt istället!
En kompis till mig jobbar som snickare och han sa en gång att ”proffs använder verktygen på rätt sätt ocn amatörer använder entusiasm!” tyvärr är detta alltför sant även på tjänstemannasidan och inte bara i snickarbranschen…
4. Laga dina läckor innan du börjar förändra!
– stanna upp och fundera på vad du måste sluta göra, starta göra , fortsätta göra för att lyckas! ”lagar” du inte dina tid & energidränage så kommer du fortsätta slösa med tid och energi trots att du kanske förbättrar vissa saker.
5. Gör rätt saker rätt!
– vad är då rätt saker? det handlar om att prioritera säger alla men hur gör man då för att prioritera när allt kan tyckas lika viktigt?
En lathund jag använder mig av är Dr. Stephen Coveys viktigt vs. bråttom. Ställ de två kontrollfrågorna till dig själv eller andra när du ska besluta om nästa åtgärd för uppgiften. Du kommer snabbt märka att det du trodde var så bråttom i själva verket inte var så bråttom eller ibland tvärtom…
6. Utveckling föder utveckling!
– LEAN processen som genomsyrar all träning på SmartaMetoder, ska motverka muda(slöseri) och stödja förbättring/utveckling(kaizen). En idrottsman som slutar träna efter en vinst i tron om att han/hon nu är bäst är snart besegrad av någon som fortsatt utvecklas! glädjs åt framgång men fortsätt ifrågasätt ditt eget beteende för egen utveckling.
7. Rätt mental attityd!
– vårt viktigaste redskap är vårt huvud! se positivt och långsiktigt på ditt resultat, din utveckling, din målsättning etc. Allt börjar med en bra attityd!
Nu kör vi!