Hur hanterar du din planering? Väljer du rätt uppgift vid rätt tillfälle, eller låter du slumpen styra när saker hamnar i din kalender? Låter du möten alltid gå före din egen planerade tid? Har du tänkt igenom hur du ska strukturera din tid och energi för bästa effekt? Har du analyserat hur du använder din tid och kraft? Får du viktiga saker gjorda i tid?
Många frågor nu men detta är viktigt på riktigt om du ska ha kontroll och vara produktiv.
Vilken strategi passar Dig och din planering?
Är du på jobbet tidigt? Eller jobbar du sent på kvällen på grund av att du börjar senare för att du, exempelvis lämnar på skola eller dagis?
Oavsett din unika situation, är det viktigt att verkligen fundera över när du ska genomföra dina olika uppgifter. Som du redan vet, kräver olika uppgifter olika insats av dig. Vissa kräver ditt fulla fokus och uppmärksamhet och att bli avbruten är verkligen inte bra och kräver en lång uppstart efter avbrottet. I andra sidan av spektrat finns uppgifter som inte kräver samma fokus, men som ändå är viktiga för att driva saker framåt. Till exempel, att hantera din inkorg genom att fatta beslut om nästa åtgärd, eller att jobba igenom administrativa rutinuppgifter som går på ”autopilot” men som måste göras. Personligen gillar jag att göra denna typ av uppgifter de tider jag vet att jag kommer vara ”tröttare” och inte lika fokuserad. Allt för att kunna vara så bra och skärpt som möjligt när jag gör de saker som kräver att jag är just extra skärpt och fokuserad.
Undvik frestelsen att falla för luckor i din kalender
Ibland, läs ofta, går vi alla i fällan att boka in saker och uppgifter där det finns en lucka i kalendern. Nej, jag är inte förvirrad, jag förstår att en kalender är till för att man ska boka in saker där det inte finns bokningar men det jag menar att du ska vända på det hela och istället ska du strukturera din tid genom att boka in dina prioriterade uppgifter, som kräver kraft och energi, på de tider där det är störst sannolikhet att du faktiskt genomför det du planerat. Du ska vara den som styr, inte något annat. På de tider under en arbetsdag som du vet att energin är lägre, planerar du istället in ”lätta och enkla” uppgifter. Uppgifter som också inte är lika känsliga för ett avbrott då ”ställtiden” är mycket kortare än på de uppgifter som verkligen kräver fullt fokus.
Genom att tänka så här kommer du att uppleva en stor skillnad från dag ett. Du kommer ha bättre kontroll och verkligen ha kraften som behövs för att även göra de svåra och utmanande uppgifterna som driver dig framåt mot dina mål.
Veckans utmaning: se över din egen planering och fundera över vilka tider som är din ”prime time”. När det väl är gjort ser du till att fylla de tiderna med dina viktigaste och mest fokuskrävande uppgifter.
Testa, du har som alltid allt att vinna och vill du ha skillnad måste du göra skillnad.
– Michael