• 28 december, 2012

Att-göra lista + egen planerad tid i kalendern = överblick & kontroll

Att-göra lista + egen planerad tid i kalendern = överblick & kontroll

Att-göra lista + egen planerad tid i kalendern = överblick & kontroll 150 150 Michael Alphov

Enligt en nyligen publicerad artikel på inc.com visar statistik på att 41 % av allt som skrivs in på en att-göra lista inte blir gjort. Där diskuteras en tänkbar anledning av den ryske den psykologen Bluma Zeigarnik som är intressant läsning. Läs hela artikeln här.

En annan anledning som jag tror påverkar det tråkiga resultatet är de flesta som använder att-göra listor idag blandar stora och små uppgifter. Detta utan någon speciell inbördes ordning. Om du tänker efter själv och svarar ärligt: vad är det som, i princip, alltid blir kvar på din att-göra lista till sist eller som kanske inte ens blir gjort?

Är det inte ofta lite större och svårare uppgifter? De enkla, snabba och lätta blir oftast prioriterade före de större. Ofta missas att ta hänsyn till om uppgifter är viktiga eller inte.

Mitt förslag är att istället dela upp alla uppgifter enligt hur lång tid nästa åtgärd tar att genomföra.

Max 15 min att genomföra = placera i att-göra listan med datum när du ska göra uppgifter eller när de måste vara klar.

Mer än 15 min att genomföra = boka möte med dig själv i din kalender. Det handlar om att höja värdet av DIN egen tid.

Jag har tidigare skrivit om vikten att boka egen tid i sin kalender  denna bloggpost. Läs gärna även denna post om att ”göra det  jobbigaste först”

Ett nytt år innebär en riktigt bra chans till att förändra för att förbättra så det är du som kan se till att din att-göra lista och din kalenderplanering.

 

Lycka till och kör hårt för att lysande 2013!

 

// Michael Alphov