Vem bestämmer egentligen över dig tid? Är det du själv eller är det någon annan? Eller är det omständigheterna och vad som ”händer” runt dig som styr?
För många är kontrollen över tiden en stor utmaning att brottas med dag efter dag. Vecka efter vecka. Månad efter månad. Ja, ni fattar läget tror jag.
Vad är då problemet? Vad är det som gör att ”man” inte får ihop det?
Jag har märkt att det oftast inte alls handlar om brist på tid utan snarare bristande respekt mot den tid man har till förfogande. Jag menar hur många av oss har inte ”slösat” bort minuter, timmar och till sist dagar på att göra fel saker? Att, exempelvis, fastna framför telefonen scrollandes flöden i sociala media som bara matar oss med något nytt vi vill se? Grejen är att det alltid blir på bekostnad av något annat. Något som, ibland men inte alltid, vore ett bättre alternativ att lägga tiden på. Något som kanske gör att du kommer framåt istället för att stå och stampa på samma ställe men nu även med ett dåligt samvete för att du inte gjort vad du borde. Ingen bra känsla alls….
Så vad ska man då göra?
Ha koll på dina prioriteringar är det enkla svaret och hur har man det? Jo, genom att ha koll på sitt uppdrag och sina egen mål. Att helt enkelt veta vad som förväntas ske och vart man är på väg. Då kan man göra rätt val och då kan man sedan planera på ett smart sätt gällande alla uppgifter som är prioriterade.
Det är att respektera sin egen tid.