• 30 juni, 2016

Strukturtips i sista minuten som gör stor skillnad

Strukturtips i sista minuten som gör stor skillnad

Strukturtips i sista minuten som gör stor skillnad 1024 683 Michael Alphov

Med bara någon eller några dagar kvar till semester så tror och hoppas jag du har bra kontroll på din situation. Dock tänker jag att det alltid är skönt att ta hem några ”enkla segrar” ytterligare innan du går på semester och det är struktur som är i fokus denna gång. 

Många jag träffar har bra ordning på sina saker med det är, tyvärr, allt för vanligt att sakerna de har ordning på är helt onödiga saker. Den fina strukturen är bra men, egentligen, helt onödig då materialet inte behövs.

Därför kommer här några, enkla, men användbara förslag på saker som du borde rensa bort från ditt skrivbord och dina hyllor oavsett hur bra ordning du har på dessa:

Alla dina lösa papper

Fråga nummer 1 är: måste du ha kvar dina papper eller kan du kasta dem direkt? Måste du spara dina papper rekommenderar jag starkt att dessa scannas in och sparas på rätt ställe i din dator. På så sätt är de enklare att hitta och enklare att dela med andra.

Alla dina prydnadssaker som du fått eller samlat på dig

Varför ska det ska du spara på gamla reklammuggar, nyckelringar, kepsar etc. Fyller de någon funktion eller tar de barra plats? Finns det ett ”känslovärde” i sakerna ska du givetvis spara dem men allt annat är bara att kasta.

Högen med alla visitkort som du samlat på dig de senaste 17 åren

Gå igenom högen. Kasta de kort du inte behöver och för sedan in alla kontaktuppgifter i din telefonbok eller i ditt crmsystem. Där gör de nytta och där kommer de att användas. 

Saker som INTE fungerar

Jag tror att jag sett det mesta på kontor genom åren från motorsågar, kupevärmare, skrivare, kopieringsmaskiner, gamla tangentbord, gamla telefoner, sladdar i långa drivor, skor, kläder etc. Allt med den gemensamma nämnaren att det inte fungerar. ÄNDÅ tar dessa upp plats i hyllor och skåp för att personer inte orkat att gå till rätt plats för att slänga sakerna. Det är bara att göra om och göra rätt vilket alltid är att slänga bort sakerna.

Hyllor & hurtsar som INTE används

Har du förvaringsplatser som du inte använder så är det bara att ta ut även dessa från kontoret. Annars är det lätt att du hamnar i situationer där du ”fyller på i dessa hyllor med saker som du egentligen inte behöver för att du tycker” att det ser lite tomt ut…”

Nej, rensa bort även detta från kontoret och som bonus kommer ditt kontor att kännas rymligare och mer luftigt.

Har du två uppsättningar av vissa saker?

En del personer har två häftapparater, 116 pennor, 37 överstrykningspennor, 12 tejprullar, 3 saxar etc. Jag tror du fattar poängen. Du behöver en sax, en häftapparat samt några pennor  etc. för att klara jobbet. Allt annat är bara helt onödigt.

Som avslutning har du säkert hört uttryck som att ”allt ska ha en plats” när det kommer till struktur och det är helt korrekt men det finns en ännu viktigare fråga att ställa innan;

Finns det ett syfte med allt du har på ditt kontor?

Är svaret ja så är det bara att strukturera men är svaret nej så gäller det att ”bocka” av listan ovanför först innan du kan strukturera.

Lycka till med strukturen och kom ihåg att du spar enormt med tid på att hålla bra ordning på dina saker.

/Michael