• 9 juli, 2019

Snabbkurs i hur man sätter hållbara mål – #40dagarsutmaningen

Snabbkurs i hur man sätter hållbara mål – #40dagarsutmaningen

1024 1024 Michael Alphov

Reaktiv eller proaktiv? Det är ditt val och ditt beslut. Vill du nå dit du önskar och få känna den känsla du vill känna när du är ”framme” är det ditt ansvar och ingen annans.  Jag vet, allt för väl, att man inte kan planera allt här i livet. Saker händer. Livet händer men det kommer alltid vara lättare att både prioritera och planera-/nytta sin egen tid om du börjar med slutet i sikte dvs. med vart du vill nå.  Alltid när jag föreläser, tränar och coachar i hur man ska kunna ta makten över sitt fokus och sin tid så börjar jag med att alla mål måste vara på plats. Alla i publiken sitter alltid och nickar med men när jag ställer frågan om hur många som har målen tydliga och nedskriva minskar antal nickande huvuden drastiskt. 

Nu har du varit igång med #40dagarsutmaningen i nio dagar och arbetar metodiskt för att göra det du sagt att du sak göra. Frågan kvarstår dock, har du fokus på målet eller bara att göra aktiviteterna utan att, på riktigt, veta varför? 

Här kommer därför en snabbkurs i effektiv målsättning: 

#1 Ha inte för många mål 

Det brukar vara smart att ha mellan 1-3 mål inom respektive område i livet. Exempelvis två inom hälsa & träning, två med familjen, tre på jobbet etc. Du fattar principen tror jag och försök inte att klämma in en massa ”undermål” i varje mål. För många mål = för dåligt fokus. 

#2 Gör alla mål så smarta som det går 

Smartmodellen är gammal, beprövat och väldigt, väldigt bra när det kommer till målsättning. Dina mål bör vara enligt följande: 

S = Specifikt. Det ska stå exakt vad du ska göra. Dåligt mål = skriva en bok Bra mål = Jag ska skriva en bok om hållbart ledarskap….

M = Mätbart. Allt blir lättare att följa och arbeta mot om det går att mäta men var försiktigt; du kommer att få ett resultat inom det du väljer att mäta

A = Accepterat. Har inte du, gruppen, familjen eller vilka som nu är involverade accepterat, på riktigt accepterat, kommer det aldrig att fungera. Du-/ni måste tro, känna och brinna för målet vilket kommer leda till uppoffringar inom andra områden. 

R = Realistiskt. Mål ska vara tuffa anser jag. Stentuffa men inte omöjliga för då kommer motivationen och drivet att försvinna. 

T = Tidssatt. Inget eller inga datum och dealines satta = dåligt fokus. 

#3 Skriv ned alla mål 

Börja med att skriva ned alla dina mål och börja alltid med ”jag ska” och avsluta med när det det ska vara uppfyllt ….”senast 31/12 2019”. 

Glöm inte bort att till varje mål skriva mellan 3-5 motivationsfaktorer dvs. varför detta mål är viktigt för dig. 

#4 Följ upp dina mål regelbundet 

Jag stämmer av och följer upp mina mål varje fredag och gör då två saker: 1. Har jag kommit närmare mina mål? Om ja, glädje om nej varför? 2. Vad eller vilka aktiviteter ska jag göra nästa vecka för att komma närmare mina mål? Reaktiv eller proaktiv var det som var den viktiga frågan. 

Hur gör du för att hålla koll på dina mål? 

Nu kör vi! 

-Micke 

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR