Slöseri i olika former är sak som jag verkligen ogillar och förmodligen du med. Ta exempelvis det här med att vänta på försenade personer när man bokat ett möte av någon form. Just den situationen ser jag som slöseri och dessutom oerhört oförskämt från den som är försenad.
Är han alltid i tid själv då tänker kanske du? Ja, i princip alltid då jag anser att det är oerhört viktigt och respektfullt. Det ska ske något exceptionellt som jag inte kan påverka för att jag ska vara försenad. Nu var det inte det detta inlägg skulle handla om utan en annan form av slöseri och ett beteende som jag upplever en hel del personer ha som sitt standardläge under dagarna; de väntar och agerar först när saker kommer i deras väg och det kan vara nya mail i deras inbox, personer som kommer in genom deras kontorsdörr med en fråga eller instruktion etc. Helt enkelt väntar de på att någon annan ska berätta vad de ska göra……
Ett arbetssätt som detta leder ofta till stress, dålig kvalité, förseningar och missade deadlines. Är du fortfarande inte helt övertygad kommer här några ytterligare anledningar till varför jag anser att du sa vara mer proaktiv än reaktiv:
Det som är gjort är gjort
Oavsett hur litet steget framåt var så var det ett steg framåt. Allt du gör gjort när det är gjort och du kommer bli förvånad hur långt du kommer att komma på att ta ”myrsteg” framåt.
Att vänta är slöseri
Du kan, så klart, inte bara köra på hur du vill och bara göra det som passar dig men att vänta är ofta slöseri. Ta fram din att göra-lista och gör det du ska göra medan du väntar. Skillnaden i resultat kommer bli total.
Du kommer att sluta skjuta upp allt som är svårt och tråkigt
Inget blir bättre av att du väntar eller förhalar det som ska göras. Är det tråkigt kommer det inte vara roligare imorgon. Är det svårt kommer det inte vara lättare imorgon. Är det ett tufft beslut eller besked kommer det inte vara lättare imorgon. Kör med Nike´s slogan ”Just Do It” istället när det känns motigt. Du kommer tacka dig själv efteråt och mig för tipset ????
Du kommer att leverera i tid eller för tidigt
”Jag jobbar bäst under press” är en klyscha som jag får rysningar av när jag hör personer säga. Att säga att man är ”bäst under press” är detsamma som att säga ”jag skjuter upp allt till sista minuten och får därför stressa och kommer därför stressa andra samtidigt som jag kommer att leverera med sämre kvalité”. Låter det hårt? Ja, kanske men vänd på det hela. Tänk på det tillfället som du gjorde uppgiften i tid. Du hade chansen att kolla igenom och förfina och var lugn när du leverade för du visste att du hade gjort det så bra som möjligt. Hur kändes det? BRA är jag helt säker på att du svarade och det är den känslan vi ska försöka ha mer ofta istället för stress och en sista minuten leverans som ändå, med stolt sannolikhet, måste göras om för att du har missat något.
Proaktivitet är verkligen en av hörnstenarna för att var produktiv och i kontroll över sin egen situation och det coola är att du kan påverka detta oerhört mycket själv. Ta tag i din situation och din dag innan någon annan gör det helt enkelt.
Ha en produktiv dag!
-Michael