• 18 juni, 2010

Mailrubriker…

Mailrubriker…

Mailrubriker… 150 150 Michael Alphov

Nyss hemkommen från en SmartTime träning i Finland har jag en roligt historia att berätta. Ni som följer bloggen vet ju att vi anser att mailkommunikation kan bli så mycket tydligare genom att använda FYA alt. FYI som start i mailrubriker. FYA= for your action dvs. ni vill ha en åtgärd från mottagaren alternativt starta med FYI = for your information dvs. mailet innehåller enbart information och inget annat. Allt detta för att underlätta för mottagaren.

Igår i Finland kom en tredje rubrik upp från en deltagare ( tack Päivi!) som jag tyckte var otroligt rolig: FYD = for your discussion och den skulle användas när mail skickades till Sverige för de menade på att vi alltid ska ”diskutera” allt. Detta var givetvis med glimten i ögat men det kanske finns ett uns av sanning i det hela? vi vill ju gärna vara överens om allt och håller vi det till mailen så är det ofta det som sker när cc/kopia missbrukas. Dvs. att alltför många människor får en massa mail som de egentligen inte borde få och därmed kanske missar det de egentligen borde göra!?

Nej, håll nere antalet skickade mail, skicka till rätt personer och skriv bra rubriker! undvik FYD fast det var riktigt roligt!!

Nu kör vi,

Michael