Nya tider kräver nya lösningar. Möten på Teams, Zoom och Google hangout är här för att stanna och framtidens möten kommer att vara en mix av digitala och fysiska möten. Du vet detta och jag detta och ska jag vara ärlig ser jag oerhört positivt på det. Syftet och målet med mötet kommer fortsatt vara en nyckel men dimensionen om det behövs vara fysiskt eller digitalt tillkommen och ska vi vara helt ärliga; massor av möten bättre mycket bättre digitalt än fysiskt av många anledningar.
Personligen har jag känt ett stort behov av att få en bättre överblick i min kalender gällande om mina inbokade möten och utbildningar ska genomföras fysiskt eller digitalt så sedan ett par månader har jag en ny kategori i min kalender som heter: Möten (digitalt). För er som inte är bekanta med vad kategorier är så är det hur man kan ”stämpla/färgkoda” en bokning i kalendern. I Outlooks kalender, som många använder, samt i massor av andra kalendrar från andra program så innebär kategoriseringen att bokningarna får olika färgkodning.
I Outlook blir det följande som gäller:
- Skapa en bokning
- Klicka på Kategorisera
- Klicka på alla kategorier
- Skapa de kategorier du behöver
- Använd dina nya kategorier när du skapar en bokning!
En kategoriserad kalender får följande utseende
Stort lycka till med att skapa enkelhet och överblick genom att kategorisera smart i din kalender!