• 27 maj, 2024

Hur hittar du den viktiga balansen mellan jobb och fritid?

Hur hittar du den viktiga balansen mellan jobb och fritid?

Hur hittar du den viktiga balansen mellan jobb och fritid? 1000 1000 Michael Alphov

I massmedia skrivs det ofta om vikten av balans mellan arbete och fritid. Personligen har jag inte riktigt förstått vad alla menar med denna balans.

Har han blivit helt galen, tänker du kanske? Självklart förstår jag och håller med om att balans mellan arbete och fritid är oerhört viktigt. Det jag inte håller med om är när så kallade experter talar som om det bara finns en modell för att uppnå balans. Ännu värre är när samma personer hävdar att exakt samma balans, i exakta timmar, ska gälla för alla. Som om alla människor har samma behov, intressen och möjligheter.

Tänk dig följande scenario

Du har ett arbete du trivs med och kollegor som ger dig energi. Att gå till jobbet är roligt nästan varje dag. Måndag är inte tung utan en dag då du gör saker du verkligen gillar. Min tanke är då, ska man inte få arbeta på det sätt man vill och önskar? Är det rätt med 8 timmar varje dag, eller kan det vara rätt med 6 eller 10 timmar? Om du är egen företagare eller anställd och vill arbeta en lördag eller söndag för att ”komma ikapp” eller vara före i schemat, ska du då inte få göra det? Eller ta ledigt en eftermiddag för att träna om vädret är fint och schemat tillåter det?

Frågan och scenariot har inget självklart svar. Det är individuellt vad som passar varje person. Det som dock är oerhört viktigt är att du får chansen till återhämtning och ny kraft, så att du orkar. Även om du älskar vad du gör behöver kroppen och knoppen ny ”bensin” för att prestera på topp.

Råd till ledare för framtidens arbetsplats

Om jag ska ge ett råd till alla ledare är det att anpassa arbetssättet individuellt för dina medarbetare. Någon kanske kommer tidigt och går tidigt, medan en annan jobbar sent. Någon kanske arbetar ibland på helger och en annan aldrig. Vad är rätt och fel? Det viktigaste är att uppdraget slutförs och målen uppnås, samtidigt som alla mår bra och presterar bra. Glada medarbetare är ofta motiverade medarbetare, och motiverade medarbetare presterar bra. Enkelt och logiskt.

…men se upp för varningssignaler

Oavsett hur mycket du gillar vad du gör, se upp för varningssignaler på att kroppen och hjärnan inte fungerar som de ska. Det kan vara tecken som:

  • Du är alltid nåbar och svarar på telefon och mail 24/7.
  • Du arbetar bara med brådskande saker och glömmer vad som är viktigt.
  • Du skyller på andra när saker inte fungerar.
  • Du arbetar för mycket för ditt eget bästa.
  • Du sover dåligt.
  • Du har inte tid för vänner och familj.
  • Du hinner inte träna.
  • Du försöker göra många saker samtidigt.
  • Du har dåligt humör.
  • Du saknar kraft och energi.
  • Du ställer orimliga krav på dig själv.
  • Din aptit är förändrad.
Summering

Ingen situation är den andra lik och ingen människa kan göra precis som någon annan. Balansen mellan arbete, fritid, fri tid och återhämtning måste du själv hitta och styra över. Var alltid ärlig mot dig själv och mot andra om du märker några varningssignaler. Märker du samma signaler hos någon annan, ha modet att ta upp det. Nästa gång kan det vara du som behöver hjälp.

Kör hårt, kör smart och gör det DU mår bra av!

-Michael


YOU MIGHT ALSO LIKE