En snabb blick på klockan och du inser att du är försenad hem. Du reser dig snabbt upp och rusar ut från ditt kontor eller din arbetsplats och du har så bråttom att du inte ens hinner stänga av din dator eller sammanfatta dagen. På vägen hem börjar tankar att snurra och din hjärna går på högvarv med fokus på att försöka komma ihåg vad du inte får glömma att göra imorgon eller vad du inte hann att avsluta idag.
Imorgon när du kommer till kontoret är det ”full fart” direkt och inte många tankar går till gårdagen och du hugger rakt in i det nya som finns framför dig vilket kan vara papper på bordet, en idé som dök upp eller din inkorg. Det som hände igår är redan bortglömt, nedprioriterat och långt ifrån dagens fokus.
Är detta ett bra, sunt och effektivt beteende? Det givna svaret är nej, men ändå är det jag beskriver ovan vardag för alldeles för många personer idag. Hög aktivitet förvisso men inte speciellt smart och effektivt. Påföljden blir ofta stress, ont i magen, dåligt fokus, en känsla av att inte räcka till och mål som aldrig nås eller slås för den delen.
Ska det vara så här då?
Nej, självklart inte och lösningen är att investera cirka 20 minuter per dag i dig själv, din planering och ditt välbefinnande och mitt förslag är att du, varje arbetsdag, gör på följande sätt:
Starta varje dag med att se över din planering för dagen.
Vad är dagens viktigaste uppgift? Vad måste verkligen bli gjort? Vilka möten har du inplanerat och hur ser att göra-listan för dagen ut? Stämmer planen med hur verkligheten ser ut just nu? När detta är gjort är det bara att köra igång och följa planen. En prioriterad plan är kartan som tar dig mot målet helt enkelt.
Tid? Jag skulle tippa på att du behöver lägga max 5 minuter varje morgon.
Stäng alla dina dagar
Gå igenom din kalenderplanering och att göra-lista, blev allt gjort? Om inte ta ett nytt beslut och planera om när du istället ska göra uppgiften. Stäng och spara alla program och filer som du har öppna i din dator. Plocka undan alla papper och dokument som är på ditt skrivbord samt plocka undan alla fysiska verktyg som du eventuellt tagit fram. Till sist, prioritera och planera upp nästa dag om detta inte redan är gjort. Vad är morgondagens viktigaste uppgift? Vad måste verkligen bli gjort? Vilka möten har du inplanerade och hur ser din att göra-listan för morgondagen ut?
Tid? Cirka 10-15 minuter varje eftermiddag,
OM du börjar att göra detta kommer din kontroll att öka. En kontroll som leder till bättre överblick och att rätt beslut kommer fattas i större utsträckning och sist men inte minst, rätt saker kommer bli gjorda utan att du behöver spinna snabbare eller stressa mera.
Stort lycka till och dela gärna med dig hur du gör och vad som fungerar!
-Michael
”Plans are nothing, planning is everything”
Dwight D. Eisenhower