Ofta, när vi stöter på problem själva eller när någon i vårt team stöter på problem, så är vi bra på att hitta och se problemet men väldigt ofta stoppar det där. Många organisationer har även en utmaning med att medarbetarna tror att det alltid är chefen som ska lösa alla problem. 100% fel om du frågar mig och mitt svar är alltid, när någon kommer till mig med ett problem, ”ok, bra att du hittat problemet och berättar om det men hur har du tänkt lösa det?”. Svaret är ofta att de inte tänkt på det eller att det inte är deras ansvar. En bra metod för att ”komma runt” detta beteende är den fina 1-3-1 metoden jag beskriver nedan!
Vad är då 1-3-1 metoden?
Enkelt förklarat är det följande:
- Identifiera ett problem: Fokusera på ett specifikt problem eller förbättringsområde.
- Ta fram tre lösningar: Skapa tre möjliga lösningar och uppmuntra djärva idéer, kreativitet och fokus på resultat/värde.
- Föreslå en lösning: Välj den bästa lösningen och skapa en plan för genomförandet.
Denna metod kan du använda själv, tillsammans med andra eller när du ”slår tillbaka bollen” till den som hittat ett problem eller ett förbättringsområde. Bara att förklara hur metoden funkar!
För att ge ett verkligt exempel: en av mina kunder hade problem med bristande kommunikation i ett internt projekt de drev och med hjälp av 1-3-1 metoden kom de fram till följande:
Steg 1: Identifiera ett problem och det var: ”den bristande kommunikationen bland deltagarna i projektet påverkade projektets överenskomna tidslinjer. De hade problem att hålla tider som lovats till kund helt enkelt.
Steg 2: De tog fram tre lösningar
- De kunde införa dagliga uppdateringsmöten med alla inblandande..
- De kunde börja använda ett projektledningsverktyg för att centralisera all projektinformation. Ett verktyg som de redan hade i verksamheten men inte använde.
- De kunde införa veckovisa avstämningar med alla inblandade.
Steg 3: tillsammans enades de om en lösning som var att börja använda sitt projektledningsverktyg för all information i projektet för interna mail, teamschatten. sms, whatsApp mfl. Resultatet kom omedelbart och de är, numera, väldigt bra på intern kommunikation för att de aktivt arbetar med att vara bra.
Personligen gillar jag metoden och det extra mycket när jag jobbar tillsammans med andra. Metoden gör att det enkelt går att komma bort ifrån att vara en styrande chef till att bli en coach som främjar delaktighet och ansvar.
Testa, du har allt att vinna!