Hur brukar du starta varje arbetsdag? Har du en smart planering eller tar du dagen som den kommer? Öppnar du kanske din din mailbox och ”hugger in på ”allt nytt och spännande som ramlat in under natten? Eller du kanske fortsätter du med det som ligger framför dig på skrivbordet? Eller gör du kanske det som känns bäst för stunden vilket är helt slumpmässigt?
Många personer som jag träffar har ingen tydlig idé eller plan med vad de borde göra varje arbetsdag. I slutet av arbetsdagen har de oerhört svårt att avgöra om det har varit en bra dag som har tagit dem närmare deras mål eller om det bara varit ytterligare en arbetsdag.
Starta varje dag med fokustid
Oavsett om du är en morgonmänniska eller inte så är du mer utvilad på morgonen än på eftermiddagen vilket ger dig en ypperlig chans att verkligen fokusera på din absolut viktigaste uppgift för dagen. Märkligt nog, eller det kanske inte är så märkligt!?, är den viktigaste uppgiften också oftast den som kräver mest fokus och koncentration vilket också kommer vara lättare när du är utvilad.
Supermetoden är din bästa vän
Den innebär att du använder formeln 1 x 60 x 5 metoden vilket innebär;
1 = Fokusera på din, för dagen, absolut viktigaste arbetsuppgift. Vad är då viktigast? Det kan bara du själv avgöra men det viktigast kriteriet är att uppgiften ska ta dig närmare ditt mål.
60 = Använd dina 60 första arbetsminuter varje dag till din viktigaste uppgift.
5 = Gör detta varje arbetsdag. Vecka efter vecka. Månad efter månad. År efter år.
Testa redan idag. Du har inget att förlora men allt att vinna på att skapa mer fokustid !
Nu kör vi!
-Michael