50 nyanser av chefen heter Sveriges chefsorganisation Ledarnas attitydundersökning. Det är 1 200 chefer i Sverige som svarat på frågor och deltagit i undersökningen. Det som är mycket glädjande att se i resultatet är att övertid inte imponerar på andra chefer utan andra saker rankas mycket högre.
– Mytbilden av chefen är att dygnet-runt-jobb och statusprylar premieras. Vår undersökning visar att chefer snarare imponeras av en sund och balanserad tillvaro, säger Johan Frisö, ledarskapsexpert på Ledarna.
Däremot är övertid ingenting som imponerar – bara 14 procent tycker att det ger ett positivt intryck att kollegorna arbetar sena kvällar. Att jobba effektivt och bli klar i tid är helt enkelt något som uppskattas av många chefer. Det ger även utrymme för en annan egenskap som rankas högt – nämligen att som chef prioritera tid med familjen.
Tio i topplistan bland de 1200 svarande är:
1 Kommer i tid till möten 95%
2 Återkopplar snabbt på mail 87%
3 fortsätter att vidareutbilda sig 81%
4 Får mycket gjort på en dag 81%
5 Prioriterar tid med sin familj 76%
6 Har gått ledarskapsutbildning 69%
7 Har arbetserfarenhet från flera olika länder 66%
8 Svarar alltid i telefonen 65%
9 Gör snygga presentationer till möten 56%
10 Har många bollar i luften 56%
Egen slutsats: vikten av personlig effektivitet har aldrig varit viktigare. Komma i tid till möten handlar om personlig planering och säga ja & nej till de möten som är viktiga respektive oviktiga. Snabb återkoppling på mail handlar om att göra sitt eget mailande systematiskt och effektivt. Att hantera mail är EN av alla chefens arbetsuppgifter. Få mycket gjort under en dag handlar om att driva mot avslut och inte bara starta uppgifter. Hur hinner man göra snygga presentationer till möten? återigen handlar det om prioritering och planering samt vikten av att inse att möten som är bra förberedda är bra möten. Möten som inte är förberedda är oftast slöseri med tid, energi och i slutändan pengarna det kostar att deltagarna sitter i just det mötet. Har många bollar i luften klara den som har koll på sin egen planering, vad som ska göras när samt när olika uppgifter ska vara klara. Man kan göra mängder av saker parallellt men bara en sak i taget för punkt 10 är först intressant om den kombineras med punkt 4. Kontentan av att göra allt ovan är ju att man verkligen har tid och energi för att vara så bra som möjligt med sin familj = punkt 5 på listan.
Hela rapporten hittar du här
Fortsätt jobba fokuserat och effektivt så får DU det resultat du förtjänar och vill ha!
/ Michael Alphov