20 arbetsdagar kvar till jul! Inte speciellt många dagar och, pandemi eller ej, har du förmodligen mängder av uppgifter som måste vara klara innan ”jul”. Det brukar alltid vara så på något märkligt sätt. Projekt ska vara klara, rapporter inlämnade, budgeten definitiv, målen satta, aktivitetsplaner klara för att nå målen etc. Listan kan, förmodligen, göras ganska lång och samtidigt som den växer så kan den inre stressen börja att bubbla upp. Läget kan snabbt gå över till en känsla av att ALLT måste göras på en och samma gång vilket nästan alltid leder till att (alla) uppgifter påbörjas men inte avslutas. Det mentala berget blir bara högre och högre och så kan vi inte ha. Knepet är att snabbt ta tillbaka kontrollen över situationen med hjälp av denna enkla femstegsmetod:
#1 Sluta med allt du håller på med för stunden
Ta en paus. Hämta en kaffe och utvärdera hur din situation är för tillfället. Är du i rätt läge? Förmodligen inte tänker jag så nästa tanke ska vara på vilket läge du önskar att befinna dig i när du går på ledighet. Sätt upp några delmål = enklare att prioritera då allt inte måsta vara klart innan jul även om det känns så.
#2 Se över dina att-göra listor och din kalender
Finns alla dina viktiga uppgifter med som tar dig mot delmålen? Gör du dessa uppgifter, som du redan prioriterat, eller håller du på med något annat? Stämmer inte din planering i kalendern och att-göra listan så vara hård mot dig själv när du uppdaterar, stryker och planerar om för att verkligen kunna hålla fokus på det som är viktigt NU.
#3 Delegera allt du inte ska och bör göra själv
Allt ska inte vara inte DIN planering. Glöm inte att för varje sak du gör, men som borde göras av någon annan, tar du din egen tid från att göra det du egentligen borde. Givetvis ska du samarbeta och hjälpa till men samarbete innebär ofta att du och dina kollegor gör olika saker som sedan blir en bra helhet. Olika pusselbitar helt enkelt som ökar kontrollen för alla.
#4 Fokusera på en sak i taget
Jag har sagt det förut och säger det igen, multitasking fungerar inte utan gör att du istället förlorar kontrollen över situationen. Punkt slut.
#5 Avsluta det du påbörjar
Ett avslut behöver inte alltid var detsamma som att hela uppgiften är slutförd. Ett avslut kan också vara att du gjort så långt du kan för tillfället eller så långt som du hade planerat att göra. Det kommer att öka kontrollen och minska ställtiden när du ska fortsätta arbeta med samma uppgift. Har du ”avslutat” är det tydligt vad du gjort och vad du ska göra i nästa steg.
Slutord
Ta kontrollen över det du kan kontrollera. Fokusera på det du kan påverka och gör det till 100%. Vill du ha skillnad i ditt arbetsliv måste du göra skillnad. Känns det övermäktigt? Börja med små steg och glöm inte att fira alla framgångar!
Nu kör vi in 2020 i mål!
-Michael