Ännu en bra vecka är till ända och helgens sköna ledighet närmar sig. Trots detta kanske du just nu sitter och känner att du inte har koll på ”läget”, hur ska du hinna med allt? Hur ska du lyckas att inte glömma just det där viktiga som du absolut inte får glömma? Hur ska du kunna koppla av när det är så mycket som måste fixas och avslutas? Lösningen heter veckoavstämning!
Alltför många människor ”bär” med sig frågorna ovan hem varje fredag och har oerhört svårt att varva ned eller släppa taget om jobbet pga. dålig kontroll över sin egen arbetssituation.Ett enkelt men fungerande sätt som jag anser vara ett att de bästa tipsen för att skapa kontroll, överblick och lugn är att på veckans sista dag, vanligtvis fredag, göra sin egen veckoavstämning!
Det handlar om att:
1. Se bakåt – stäng veckan
- Se tillbaka i kalendern och att-göra listan – har du hunnit att göra allt du hade planerat? Är svaret ja så bra jobbat! Är svaret inte ja pga. av att du tvingas prioritera om under veckan så är det nu du planerar in en ny tid/dag/tillfälle för när du ska göra uppgiften. Inga uppgifter ska bli ”liggande” kvar.
- Töm dina olika ”inkorgar” så beslut är tagna gällande allt nytt som kommit in. Det handlar inte om att göra alla uppgifter nu utan att besluta om nästa åtgärd som enbart kan bli göra-spara-delegara-kasta.
- Städa ditt skrivbord så du inte möts av ”högar” på måndag morgon.
- Töm ”huvudet” på tankar och ideér – skriv ned i att-göra listan eller boka tid i din kalender för när du ska göra uppgiften.
- Stäng alla öppna flikar och program i din dator
- Fira dina segrar! Med det innebär att du, förmodligen, mer ofta än vad du gör idag behöver ge dig själv en klapp på axeln för väl utfört arbete. Det är lätt att fokus enbart blir på det som ska göras och så glömmer man lätt bort den fina insats man redan gjort.
2. Se framåt – Proaktivitet
- Hur ser nästa vecka ut? Vad har du planerat? Vart ”börjar” din måndag? Måste du ta med material hem? Behöver du komplettera din planering? Har du bokat tid till att förbereda dig för alla kommande möten etc.? Det handlar om att du ska ge dig själv chansen till att få det som du vill att det ska vara. Proaktivitet och inte reaktivitet helt enkelt.
- Se över din ”bevakningslista” dvs. saker du redan gjort och delegerat – behöver du skicka någon påminnelse för att få in material eller information som DU behöver för att slutföra dina uppgifter redan idag?
Testa redan idag för det fungerar!
Trevlig helg!
-Michael