• 4 september, 2009

Varför ska säljare lägga tid på ”kalla samtal”?

Varför ska säljare lägga tid på ”kalla samtal”?

Varför ska säljare lägga tid på ”kalla samtal”? 150 150 Michael Alphov

Helt ärligt, vad är det de flesta säljare prioriterar bort? ja, just det – kalla samtal till nya prospekts. Jag har genom åren hört så många saker som är viktigare att göra än att ringa och den ena ursäkten är värre än den andra…..

Kalla samtal är, enligt mitt sätt att se på säljyrket, ett ypperligt och nödvändigt komplement till att jobba med befintliga kunder. Det tror jag många kan vittna om i dessa dåliga tider. Kolla bara här i Göteborg där bilindustrin är starkt dominerande. Många underleverantörer av både produkter och tjänster går det mycket tungt för eftersom de varit alltför beroende av en kund och inte brytt sig om att söka aktivt efter nya.

5 punkter varför kalla samtal fungerar!

1. Att det just fungerar! lyft luren och pröva

2. Det ger en direkt möjlighet till:

  • Avslut
  • Mötesbokning
  • Realtionsstart
  • du får besked om att det inte finns behov, möjlighet eller intresse = gå vidare

3. Du bestämmer tid & plats själv ebligt din planering

4. Du bygger snabbt upp din pipeline med nya prospekts och blir inte så beroende av att just ”den där affären” måste gå in

5. Du gör det andra prioriterar bort vecka efter vecka. Det kan verkligen göra skillnad i sluteresulatet! 

 

Lycka till och nu kör vi!