Klassiska ”att göra listor” är oftast en lista som bara fylls på med nya punkter för att tillslut vara en enorm massa. En personalchef på ett stort företag berättade en gång för mig hur han gör med sin att göra lista och det var rätt intressant vill jag säga. Allt handlar om att hitta rätt nivå för hur mycket man egentligen hinner med på en dag. ”Att göra listor” har en tendens att bli önskelistor eller dåliga samveten för många. Hur gjorde han nu då? jo, det är verkligen enkelt och smart. Det handlar om att bestämma sig för hur många uppgifter som är rimligt att klara nästkommande dag och sen stänga listan. Exempelvis tror du att du kommer hinna med att 6 saker imorgon och då är listan stängd. Allt nytt du kommer på att du borde göra måste du lägga in en annan dag. Sen räknar du poäng och får en poäng för varje uppgift du klarar. Har du sagt att du ska göra 6 saker och verkligen löser dessa har du sex poäng MEN om du bara löser fem så får du inga poäng den dagen. Koppla ihop detta med din veckoplanering och helt plötsigt har du en mätbar proaktiv planering! kom ihåg att effektivitet och produktivitet inte behöver vara samma sak och det viktigaste är ju att producera resultat!
Personalchefen största vinst enligt honom själv vara att han kände sig mycket mindre stressad och NÖJD över vad han verkligen presterade varje dag! har du en enorm lista så är det lätt att känna att de få saker man gjort under dagen inte betyder något men det gör de!
Lycka till och nu kör vi!