För en tid sedan hade jag förmånen att återigen lyssna på äventyraren Ola Skinnarmo. För er som inte känner till Olas alla bravader rekommenderar jag Olas hemsida . Summerar man kort hans strapatser så handlar det ofta om långa expeditioner i en miljö som de flesta av oss inte skulle uppskatta speciellt mycket. Gränsen mellan succé och katastrof är nära. Rätt beslut ska fattas hela tiden och utan förberedelser skulle ingenting fungera. Under föredraget kom han in på hans syn på utveckling och framgång vilket är otroligt intressant. Det hela är lika ”enkelt” som det är briljant:
”Förfina, förbättra och optimera”
Nu pratar Ola om expeditioner men det skulle lika gärna kunnat vara om vilket jobb som helst. Förfina, förbättra och optimera är ju vad effektivitet handlar om. Göra rätt saker på rätt sätt på rätt tid = effektivt arbetssätt. Han pratade också om vikten av att ”gilla läget” och försöka se saker positivt. Det är ytterligare ett beteende som alla borde ta till sig. Det blir inte bättre av att ”gnälla” när saker går snett eller är tuffa på jobbet. Fokus på lösningar kommer alltid var det som ger bäst resultat i slutändan. Min uppmaning till er alla är att ”sno” Olas formel och fundera på vad ni ska förfina, förbättra och optimera för att ni ska bli så bra som möjligt samtidigt som ni har kul på vägen! Jag vet direkt flera saker jag ska justera i mitt eget arbetssätt så det är bara att sätta igång.
Nu kör vi för att bli ännu bättre!