Hela förra veckan var jag på en ”Värmlandsturne” med fyra väldigt roliga uppdrag. Alla olika men med en gemensamma nämnare som är tips och metoder för att skapa och leda högpresterande team. Väldigt roligt och oerhört givande att få vara med på ett hörn i team som utvecklas.
Rutinerna för att förbereda och packa inför uppdrag och resor har jag sedan sedan länge och allt för att vara så proffsig jag kan men också för att inte glömma saker. Bra så långt.
Nu till själva rådet – det gäller att ha en rutin för att återställa
Efter en resa eller efter ett uppdrag gäller alltid samma sak för mig och det borde gälla även för dig. Att återställa ordningen och strukturen. Bilen fick sig en välbehövlig tvätt. Resväskan och träningsväskan tömdes och sorterades. Uppdragen jag utfört dokumenterades på rätt ställe och återkoppling till uppdragsgivarna med material som jag lovat dem under respektive utbildningar skickades. Allt för säkerställa att saker är avslutade men också för att vara säker på att mina ”grejer” är redo för nästa gång.
Är du inte helt övertygad ännu kommer här några fler argument…
Ett ställe där de tar ordning och reda på allvar är i det militära och under min militärtjänst, som är oerhört länge sen, präntades budskapet om att alltid ta hand om sina saker och återställa ordningen efter att de använts. Inom militären är det en självklarhet att all utrustning rengörs, repareras och förbereds inför nästa uppdrag. Det är ett sätt att skapa förutsägbarhet, säkerhet och inte minst respekt för de ”saker” som hjälper en att prestera.
Samma ”mindset” följde med mig under mina år som företagare inom restaurangbranschen. Där är det lika naturligt att alltid återställa och förbereda – varje dag, varje pass. Om köket inte är i ordning, verktygen rena och arbetsstationerna förberedda när nästa dag börjar, riskerar hela verksamheten att halka efter. Det är den disciplinen som gör det möjligt att hålla hög standard och skapa en hållbar arbetsmiljö – oavsett om det handlar om matlagning eller affärsutveckling.
…dessutom är det en rät linje till leanfilosofin och 5S
Den här sättet att arbeta och tänka speglar också principerna i leanfilosofin och framför allt konceptet 5S: Sortera, Systematisera, Städa, Standardisera och Skapa vana. Genom att använda dessa enkla steg i vår vardag kan vi skapa en miljö som hjälper oss vara produktiva och minskar slöseriet – både med tid och resurser.För att förtydliga: när jag tömde min mina väskor var det ”Sortera.” När jag tvättade bilen var det ”Städa.” När jag lade saker på sina rätta platser och såg till att de är redo för nästa gång, då återställde jag en ”Standard” och allt genom en bra vana. Det är små steg som gör stor skillnad över tid. Dag ut och dag in.
Att ta hand om sina saker är 100% logiskt
När vi tar hand om våra saker skapar vi också utrymme för lugn och fokus. Oordning skapar stress, medan ordning ger energi. Genom att hålla fast vid rutiner för att städa, sortera och återställa skapar vi inte bara ett bättre arbetsflöde, utan också en bättre känsla i vardagen.
Tipset är att nästa gång som du är klar med ett projekt, en resa eller bara dagens uppgifter – fråga dig själv: Har jag återställt ordningen? Om ja, var nöjd. Om nej, skapa grunden för din nya vana och börja jobba för att det ska bli just en vana!