• 4 december, 2017

7 tips som tar dig från aktiv till produktiv

7 tips som tar dig från aktiv till produktiv

7 tips som tar dig från aktiv till produktiv 1000 667 Michael Alphov

Hur är det för dig? Tillhör du kategorien som mestadels har ett högt tempo på jobbet? Hoppar du från den ena uppgiften till den andra? Är du delaktig i det mesta som sker i aktivitetsväg på firman? Förmodligen känner du att dagarna är alltid fyllda med aktiviteter och att tiden räcker aldrig till…..

Många personer har tyvärr fastnat i aktivitetsfällan dvs. myten att aktivitet alltid är något bra. Missförstå mig rätt, aktivitet är bättre än passivitet men det handlar ju egentligen om produktivitet. En annan aspekt i det hela är att det som ofta framhävs som positivt på företag är personer som är aktiva och gör saker, men ofta glöms den viktiga kvalitetskontrollen bort dvs. skulle denna uppgift varit gjord överhuvudtaget?  Det kan till och med vara så att personen som fick beröm för att han/hon gjorde uppgiften inte alls var den som skulle ha gjort det, då konsekvensen kanske blev att något annat inte blev gjort.

Det första jag vill att du gör är att  tänka efter gällande de saker/uppgifter du väljer att lägga din tid på verkligen är de aktiviteter som leder dig och företaget mot målen. Eller är det kanske enbart ”aktiviteter” som bara uppfattas som bråttom? Mitt råd är att tänka efter före nästa gång och nedan finns sju tips som kommer att hjälpa dig en bit på vägen.

1. Planera dina dagar i förväg.

Låt inte slumpen, dagsformen eller någon yttre faktor styra din planering. Ha en plan. Alltid en plan.

2. Säg ja till rätt saker.

Ofta pratas det om att man måste blir bättre på att säga nej och jag tycker det är tvärtom. Bli bra på att säga ja till rätt saker så kommer resten att ge sig självt.

3. Ha koll på ditt uppdrag.

Vad är du anställd för att göra? Är du egenföretagare så är frågan densamma förutom att du är anställd av dig själv. Det handlar helt enkelt om att ställa sig frågan om hur jag kan göra verksamheten bättre och mer framgångsrik.

4. Slösa inte bort din tid.

Det räcker så. Du vet garanterat vilka dina personliga tidstjuvar är så gör om och gör rätt. Skala botr det som stör och fokusera på det som tillför.

5. Avsluta alla dagar

Stäng, ”fira” och var nöjd med allt du gjort samt planera och prioritera om allt som inte blivit gjort.

7. Håll dig till planen

Detta är oerhört viktigt även om det ”stormar” runt dig. Planen du gjorde igår var viktig igår och det är förmodligen viktig även idag. Självklart kan saker hända som leder till omprioritering, men låt inte det händelsestyrda vara normalläge.

7. Stäng av inflödet av ny information

Behöver du vara ostörd viss delar av dagen? Stäng ned Facebook, mail, Twitter etc. för att få chansen till att få saker gjorda. Sociala media kan hålla dig aktiv dagarna i ända men leder det till mer produktivitet? Svaret är att det inte är helt självklart.

Förhoppningen är att dessa tips kommer hjälpa dig att gå från enbart aktiv till att vara aktiv och produktiv. En annan bonus är att du med stor sannolikhet kommer få mer gjort på mindre tid och med mindre insats av kraft och energi.

Nu kör vi!

Michael

(Inlägget var först publicerat under 2014 men har uppdaterats med aktuell information)