Ibland, eller rätt ofta om jag ska var helt ärlig så träffa jag på människor som säger att de har så extrent mycket att göra så det inte ens hinner tänka efter vad det egentligen är de gör. Jag brukar då ställa kontrollfrågor för att få personerna att reflektera över om de uppgifter som nu anses vara så viktiga leder dem mot de uppsatta mål som finns. Vilka mål brukar svaret vara med viss förvåning i rösten!? många tjänstemän ser inte idag kopplingen mellan företagets mål och sin egen arbetsinsats. Då kan man ju bara spekulera i hur viktiga de där uppgifterna som nu var så bråttom egentligen var….
Nästa steg i coachningsprocessen blir att få dessa människor att inse sitt eget ansvar i det hela. De flesta vet mycket väl vad det är de egentligen borde göra för att komma till avslut med uppgifter. Finns det någon skönare känsla förresten än att få avsluta uppgifter!?
Detta behöver inte var ett stort och komplicerat jobb utan ta ditt månads, kvartas alt årsmål och bryt ned till aktiviteter. Sätt upp delmål så du känner att du är på rätt väg. När vardagen nu kör ihop sig igen så ta fram målen du kommit överens med dig själv om, prioritera stenhårt enligt vad du BORDE göra för att lyckas och spring inte på alla bollar som dyker upp.
Fokus, målsättning och avslut är vad det handlar om!
Lycka till och nu kör vi!
// Michael