Enligt en nyligen genomförd undersökning så kommer kundfokus först på 54:E PLATS!? när värdeord skall rangordnas. Detta stämmer väl med mina egna noteringar från mängder av Svenska arbetsplatser. Det finns på fullt allvar personer i rent säljande befattningar som har ”så mycket att görs” så de inte hinner kontakta sina kunder eller prospekts….
Alla har ju en kund på något sätt, intern eller extern, så det är ju rent ut sagt märkligt att kundfokus inte kommer högre upp i listan. Jag tror att många organisationer skulle må bra av att göra en rejäl genomlysning av varför de finns till och framförallt varför de ska finnas till om 5,10, 15 år etc. Givetvis så kommer kundfokus och kunders verkliga behov och efterfrågan då att prioriteras för alla medarbetare. Det handlar ytterst om att förstå vad kunderna vill ha, sätt upp tuffa mål och se till att göra uppgifterna som tar dig till målet – det är effektivitet!
Här kommer topp tio lista för Sverige:
VÄRDEORD som bäst beskriver svenska arbetsplatser:
1. Ansvar
2. Lagarbete
3. Humor/glädje
4. Kostnadsjakt
5. Samarbete
6. Ärlighet
7. Engagemang
8. Målinriktad
9. Byråkrati
10. Anpassningsbar
Exempel i USA, Storbritannien och Australien ligger KUNDFOKUS på 1:a plats.
I Sverige hittar man KUNDFOKUS först på 54:e plats.
Källa: Studien Sverige 2010+, genomförd av Preera, Volvo IT och Fortos Management Consulting
Börja redan idag och fokusera på det som kunden verkligen behöver eller vill ha och inte det vi tror att de vill ha!
Nu kör vi!