Hur ofta rusar vi inte vidare till nästa projekt, möte eller aktivitet utan att stanna upp och reflektera över vad vi precis gjorde? Det är så lätt att fastna i farten och missa den gyllene möjligheten att verkligen lära av våra erfarenheter. Tyvärr ser jag det allt för ofta – i både team, organisationer och hela bolag. När vi hoppar över utvärderingen missar vi chansen att fånga upp värdefulla insikter, både från det som gick bra och det som inte gick som planerat. Dock finns det en enkel metod som kan förändra detta: AAR – After Action Review.
AAR utvecklades av den amerikanska armén på 1980-talet, främst inom U.S. Army’s National Training Center (NTC) i Kalifornien. Nu är de flesta av oss inte militärer och vi befinner oss inte i en miljö där det handlar om liv eller död men vi kan ändå använda samma metod och modell för att utvärera de som vi håller på med.
Så vad är hemligheten och grejen med AAR?
AAR är en strukturerad metod där teamet direkt efter en aktivitet reflekterar över vad som hände, varför det hände och hur det kan göras bättre nästa gång. Genom att öppet och ärligt diskutera lärdomar skapas en kultur där det är okej att både lyckas och misslyckas – så länge vi lär oss av det.
De fyra grundläggande AAR-frågorna
#1 Vad var målet?
-
- Vilket konkret resultat ville vi uppnå?
- Vad såg vi framför oss skulle hända innan vi började?
- Var målet tydligt kommunicerat till alla inblandade?
- Var målet accepterat av alla inblandade?
#2 Vad hände?
-
- Vad fungerade bra? Vilka faktorer bidrog till framgång?
- Vilka utmaningar stötte vi på under processen?
- Fanns det skillnader mellan vad vi planerade och vad som faktiskt skedde?
#3 Varför blev det som det blev?
-
- Vilka beslut och handlingar påverkade resultatet mest?
- Var det något som överraskade oss under vägen?
- Vilka yttre faktorer påverkade utfallet (t.ex. marknadsförhållanden, resursbrist, etc.)?
- Gjorde vi allt vi kunde för att nå det resultat vi var ute efter?
#4 Hur gör vi det bättre nästa gång?
-
- Vilka konkreta åtgärder kan vi vidta för att förbättra processen?
- Vilka lärdomar tar vi med oss till nästa projekt eller aktivitet?
- Hur kan vi säkerställa att vi undviker samma misstag i framtiden?
Veckans uppmaning:
Börja med att införa AAR som en stående punkt efter större händelser, projekt eller vissa speciellt viktiga möten. Testa att hålla en kort AAR redan efter nästa möte och upplev hur kraften i reflektion kan lyfta hela teamets prestation!
Nu kör vi!