Här kommer en lite påminnelse över grunderna i effektivitet. Har suttit i möten under hela dagen och fick en fråga om vad ”kärnan” i att vara effektiv egentligen är och det är ju ett område som kan bli hur stort som helst. Bryter man ner det hela så landar jag i 3 tips:
1. Planera för att jobba med rätt saker!
Ta bort det händelstyrda beteendet genom att göra en plan över vad du borde göra i nästa vecka. Hur ska du nå dina mål? vad är viktigast? vad MÅSTE vara gjort i nästa vecka?
Avsätt tid varje för att göra denna planering varje fredageftermiddag ( se bakåt om du missat något under veckan och planera/prioritera nästa vecka)
2. Sluta vara och göra allt perfekt!
Hitta vad som är ”good enough” för dina uppgifter. Allt måste inte var perfekt utan ”perfekt nog” för att få det resultat som krävs. Vissa gillar att använda 80/20 regeln som söger samma sak. Det kan hända att de sista 20% tar 80% av tiden och de kanske inte ens behövdes för det räckte med 80% av resultatet för att det skulle vara ”good enough”. Förmodligen hade du hubnit slutföra ett antal uppgifter till under den tiden istället.
3. Effektivitet är inte det samma som produktivitet
Lägg tid på att göra de saker som verkligen betyder något. Du kan ju faktiskt vara både upptagen och effektiv med fel ”saker” och inte alls komma imål med dina prioriterade uppgifter. Det finns de som är extremt stressade och pressade men får egentligen ingenting gjort…..
Lycka till och nu kör vi!