Att kommunicera så någon annan förstår är en av våra största utmaningar på daglig basis i arbetslivet. Ja, inte bara i arbetslivet förresten utan i hela livet. Bara för att du förstår betyder inte att någon annan förstår och slår man upp ordet kommunikation på wikipedia kan man läsa följande:
”Kommunikation består av många komplexa processer, som mycket förenklat ofta sammanfattas med endast själva överföringen, vidaresändningen, av information från en punkt till en annan. Ofta ses kommunikation som en tvåvägsprocess där det sker ett utbyte av tankar, åsikter eller information, oavsett om det sker via tal, skrift eller tecken.”
Just ordet tvåvägsprocess är utmaningen då mail lätt kan bli envägskommunikation fast det är två eller fler som kommunicerar. Det som lätt kan hända är att alla bara har fokus på att skriva sina saker och inte riktigt tar hänsyn till att någon faktiskt ska förstå i slutändan.
Några andra utmaningar med det skrivna ordet är exempelvis människor som försöker att att använda ironi i sina mail. Bara för att du förstår att du är ironisk betyder inte att någon annan läser med ”ironiglasögon” påtagna. En annan källa till missförstånd är alla förkortningar och ”facktermer” som används internt även används externt i kommunikation. Det kan ju faktiskt vara så att alla inte fattar alla förkortningar (helst på tre bokstäver) bara för att de är självklara för dig.
En helt annan aspekt är att de ”äldsta” som jag idag stöter på ute på arbetsplatser är födda på 40-talet och de ”yngsta” på 90-talet. I många avseenden så lever de, i princip, inte i samma värld. Så klart gör de det men jag tror du fattar vad jag menar. Här blir språk och kommunikationssätt än mer viktigt för att samarbetet ska fungera så bra som möjligt.
Lycka till och tänk på ditt språk!
/Michael
Ps. nu tar mailskolan helgledigt och återkommer 19/9 med avsnitt 5 av 8.