Har du någon gång gått ur ett möte och tänkt: ”Vad hände egentligen där inne?” eller lagt på luren efter ett samtal och insett att ni pratat länge men inte kommit framåt gällande det DU tänkt prata om? Du är inte ensam. Faktum är att många av oss kastar oss in i både samtal, arbetsuppgifter och möten utan att riktigt ha klart för oss vad vi vill uppnå. Resultatet blir ofta otydlighet, missförstånd och känslan av bortkastad tid.
Här kommer ett trick jag lärde mig för länge sen av en klok person, Ta fem för att skapa klarhet & fokus och nej, det handlar inte om en paus av något slag. Pauser är också viktigt med detta handlar om att ge dig själv (och ibland ditt team eller dina kollegor) åtminstone fem minuter innan du startar en uppgift, ett möte eller ett samtal för att tydliggöra: Vad är syftet? Vad är målet? Vad innebär ett lyckat resultat?
Min uppfattning och erfarenhet är att om du tar åtminstone fem minuter i förväg skapar du klarhet, minskar stressen och höjer ditt fokus. Bra grejer helt enkelt.
…och här är en ”bonusregel” som förändrar möten dramatiskt: det första på agendan ska alltid vara att repetera syftet och målen. Det tar verkligen bara max fem minuter men gör att alla i rummet inte bara sitter på samma möte utan de är på samma möte. Det blir skillnad på riktigt. Plötsligt drar alla åt samma håll, diskussionerna blir mer träffsäkra och besluten tydligare.
Efteråt? AAR = after action review = Nådde vi det vi ville? Om inte, vad saknades, och hur kan vi göra bättre nästa gång? Den lilla rutinen bygger en kraftfull vana av fokus och lärande.
Gör så här
✅ Nästa gång du har ett möte eller ett viktigt samtal – avsätt fem minuter före start för att skriva ner syfte och mål. Tänk efter före.
✅ Punkt 1 i alla dina mötesagendor ska från och med nu alltid vara en kort repetition av syftet och målet med mötet.
Som alltid, testa ta fem för att skapa klarhet & fokus, följ resultatet, utvärdera och implementera!
Nu skapar vi en magisk vecka 🙌🏻
-Michael