• 24 januari, 2020

Rätt uppgift vid rätt tillfälle ger framgång

Rätt uppgift vid rätt tillfälle ger framgång

Rätt uppgift vid rätt tillfälle ger framgång 1024 1024 Michael Alphov

Hur gör du när du planerar? Gör du rätt uppgift vid rätt tillfälle eller låter du slumpen styra när saker planeras in i din kalender? Går dina möten alltid före dina egen planerade tid? Har du tänkt efter hur du ska pulsera din tid och kraft för bäst effekt? Har du analyserat hur du använder din tid och kraft? Får du viktiga saker gjorda i tid? Många frågor nu…

Vilket upplägg passar dig? 

Är du på jobbet tidigt? Är du på jobbet sent på kvällen för du kan inte börja tidigt av någon anledning som lämna på dagis etc.? Oavsett vad så gäller det att verkligen tänket till NÄR du ska göra olika uppgifter för det är som, du redan vet, olika insats för att göra olika uppgifter. Vissa kräver ditt fulla fokus och uppmärksamhet. Att bli avbruten är inte bra och kräver en lång uppstart efter avbrottet. Din hjärna behöver vara ”fräsch” och du behöver vara ditt bästa jag. Sedan har du massor av uppgifter som inte kräver samma fokus men de är likväl viktiga för att driva saker framåt. Jag tänker på att exempelvis tömma inkorgen genom att fatta beslut om nästa åtgärd. Eller att göra vissa administrativa rutinuppgifter som går på ”autopilot” men de måste göras. Du måste göra dem. Denna typ av uppgifter passar utmärkt när du, under din arbetsdag, vet att du ’är tröttare och mer energilös. 

Ibland ramlar vi i fällan 

..att boka in saker och uppgifter där det finns en lucka i kalendern. Nej, jag har inte blivit snurrig och jag fattar att en kalender går ut på att man bokar in saker där det inte finns bokningar utan det jag menar är du ska vända på det hela. Det du ska göra är att pulsera din tid genom att boka in dina prioriterade uppgifter, som kräver kraft och energi, på tider där det är störst sannolikhet att du verkligen gör det du planerat. DU ska var den som styr och inte något annat. På de tider, under en arbetsdag, som du vet att energin går ned planerar du istället in ”lätta och enkla” uppgifter. Resultatet av ett tänk som detta kommer göra stor skillnad från dag 1. Du kommer ha bättre kontroll och verkligen ha kraften som behövs för att också göra de svåra och utmanade uppgifterna som verkligen driver dig framåt mot dina mål. 

Hur tänker du när du planerar? 

-Michael