• 22 september, 2017

8 tips för att sluta förhala

8 tips för att sluta förhala

8 tips för att sluta förhala 1024 1024 Michael Alphov

Förhala. Prokratinera. Skjuta upp. Göra det sen. Ja, kärt barn har många namn. Eller kärt barn förresten, förhalningsbeteende är långt ifrån något kärt beteende utan en stor anledning till frustration, irritation och att saker och ting inte blir klara i tid. För att inte tala om den inre stress som det skapar av att ha saker uppskjutna som man vet att man borde ha gjort för länge sedan…

Varför skjuter man då upp olika saker?

Anledningarna är garanterat många och förmodligen ganska olika för alla av oss men under mina träningar stöter jag ofta på anledningar eller ursäkter som:

  • Jag vet inte var jag ska börja…
  • Uppgiften är för stor så det kommer aldrig att bli klart…
  • Jag tycker att uppgiften är tråkig…
  • Jag tycker att uppgiften är för svår…
  • Personer är rädda för att misslyckas så det är ”bättre” att inte börja…
  • Jag måste vara på rätt humör för att göra uppgiften…
  • Jag jobbar bäst under press…

Oavsett vad man väljer att ”skylla på” så blir resultatet alltid detsamma och det är saker som dålig kvalité, stress och missade deadlines. Som ”bonus” ställer man kanske till det för sina kollegor, kunder samt partners. Ingen skön känsla och definitivt inte ett framgångsrikt beteende utan det är förmodligen dags för en förändring. En förändring som kan kännas övermäktig och i vissa fall tycker jag att del del personer nästan har gett upp och accepterat att läget är som det är fast det verkligen inte borde vara som det är.

Hur bör man då tänka om man är en notorisk förhalare?

Just Do It  – Det kommer varken bli enklare eller roligare för att du väntar utan snarare tvärtom. Minsta lilla start är bättre än ingen start så vad väntar du på? 

Bryt ned stora saker i mindre bitar – Ett berg bestiger man steg för steg. En stor uppgift tar man bit för bit och inte hela på en och samma gång. Gör arbetet hanterbart och du kommer att ha så mycket enklare att komma igång.

Ta bort alla frestelser att göra något annat – Stäng ned Facebook, Instagram, mailen eller vad det kan vara som lockar dig bort från att göra det du ska. Det finns, till och med, program att installera på sin dator som blockar möjligheten att surfa under den tid man väljer att ställa in. 

Fokusera på målet – Vad är vinsten med att göra uppgiften? Se framgången och ”känn” den sköna känslan när uppgiften är klar redan innan den är klar. Mentalt fokus helt enkelt.

Kör på i 15 minuter – Erkänn, en kvart är ingenting och det har man alltid tid att prioritera in. Börja med 15 minuter och kör så långt du kan och efter det bestämmer du nästa steg och nästa steg och nästa steg….

Sätt en egen deadline – Utmana dig själv med en egen strikt deadline. Gör det till en ära att alltid leverera för tidigt istället för sent.

Ta bort alla hinder – förbered dig själv och uppgiften innan den ska göras. Ta bort alla hinder som stoppar dig den att göra uppgiften redan innan du startar. 

30-10, 40-10 eller liknande – Gör ett avtal med dig själv om att köra på med uppgiften i exempelvis 3o eller 40 minuter och ta sedan en paus på 10 min där du får göra precis vad du vill. Efter det kör du på med nya 30-40 minuter och sedan en ny paus osv.

Välj ut det eller de tips som du tror kommer göra skillnad för dig och testa dig fram för att hitta vad som fungerar för just dig. Vi är alla olika och drivs av olika saker så hitta det som kommer ”trigga” dig till att göra den skillnad dom du vill.

Ha en produktiv dag!

-Michael